AdWords skripty

Automatické načítání nejnižší ceny z kategorie do inzerátů

Skript, který jsem prezentoval na zimním PPC Campu 2017, slouží pro načítání minimální ceny skupiny produktů do textu inzerátu a pro zjištění počtu nabízených produktů. V podstatě dělá automaticky to, o čem psal Karel Rujzl před dvěma lety – Jak v OpenRefine snadno získat nejnižší cenu zboží v kategorii?

Skript umí pracovat jak s jednotlivými účty, tak s MCC účty a seznam produktů může získávat z Googe merchant centra, nebo z jakéhokoli XML feedu. Pro nastavení je potřeba pouze přístup k těmto zdrojům a vytvoření několika tabulek na google disku.

Náhled tabulky s nastavením skriptu
Náhled tabulky s nastavením skriptu

Skript funguje tak, že načte všechny produkty z merchant centra (nebo feedu) a shlukne je podle typu produktů do pole. Ještě ke každému typu produktů najde minimální cenu a jejich počet. Následně si sáhne do tabulky s nastavením, kde zjistí, které kategorie chceme inzerovat podle sloupců ProductType a Neobsahuje. Podle zadaných kritérií opět najde minimální cenu a počet z připraveného pole a tyto informace společně s kampaní a sestavou, na kterou cílíme, zapíše do tabulky Personalizátorů.

Náhled výsledné tabulky personalizátorů
Náhled výsledné tabulky personalizátorů

Po propojení tabulky Personalizátorů s firemními údaji ve sdílené knihovně AdWords účtu můžeme začít používat proměnné v inzerátech pomocí {=tabulka.sloupec}.

Nastavení

Nastavení pro single account a merchant centrum:

  1. Nejprve je potřeba si vytvořit tabulky, na které budeme ze skriptu odkazovat. Zkopírujte si tedy tabulky Nastavení a Personalizátory a libovolně si je pojmenujte. V tabulkách nejsou žádné funkce, proto si je klidně můžete vytvořit sami, je pouze potřeba dodržet pořadí a názvy sloupců. Pro správné formátování ceny (oddělovač tisíců) je potřeba nastavit formátování sloupce C (Min_cena) v tabulce personalizátorů jako prostý text!
  2. V dalším kroku si zkopírujte skript pro jeden účet do AdWords a na první tři řádky vložte ID vašeho merchant centra, URL adresu na tabulku s nastavením, URL adresu na tabulku personalizátorů a kontaktní email.
  3. Nechte si otevřený skript a klikněte na Pokročilá rozhraní API, zde vyberte možnost ShoppingContent a uložte volbu. Pak klikněte na červené tlačítko náhled a potvrďte autorizaci. Opět klikněte na náhled a v protokolech skriptu vyskočí chybová hláška s URL adresou, tu si zkopírujte a přejděte na ni. Dostanete se do developerské konzole, kde tlačítkem ENABLE povolíte propojení skriptu s Merchant centrem.
  4. Nyní vyplňte do tabulky nastavení Cílenou kampaň, Cílovou sestavu, ProductType – čárkou oddělené fráze, která musí productType obsahovat, Neobsahuje – čárkou oddělené fráze, která productType nesmí obsahovat a Ks v balení – kolik kusů obsahuje balení, tímto číslem se výsledná cena vydělí a můžete tak inzerovat “vejce od 3,58 Kč za kus”, i když je cena za balení 43 Kč. Pokud toto pole necháte prázdné, tak se počítá s jedním kusem v balení. Vyplňte takhle tolik řádků, kolik budete potřebovat. Nově ještě Brand Minimální cena – pokud bude nalezená cena nižší, bude reklama pozastavena a odeslán informační email.
  5. Nastavte automatické spouštění skriptu na každou hodinu a konečně jej můžete poprvé spustit. Tabulka Personalizátorů se začne plnit daty.
  6. Výslednou tabulku Personalizátorů si stáhněte ve formátu *.xlsx a nahrajte ji do AdWords účtu Sdílená knihovna -> Firemní údaje -> Údaje nástroje pro personalizaci reklam. Následně propojte právě nahrané údaje pro personalizaci reklam s původní tabulkou na google disku a zapněte aktualizaci každých 6 hodin.
  7. V sestavách, na které cílíte podle tabulky Nastavení, vytvořte novou reklamu s personalizátorem.
  8. Nyní je vše připraveno, vaše jediná práce je přidávat do tabulky Nastavení nové řádky (cílené sestavy) a vytvářet pro ně reklamy.

Pro nastavení MCC účtu napojeného na merchant centrum je postup obdobný:

  1. V sešitě Nastavení je potřeba vytvořit tolik listů, kolik účtů chcete nastavovat a libovolně si je pojmenovat. Dále je nutné pro každý účet vytvořit samostatnou tabulku Personalizátorů. Opět je důležité dodržet pořadí a názvy sloupců a nastavit formátování sloupce C jako prostý text.
  2. Nyní si zkopírujte skript pro MCC účet a do druhého řádku skriptu vložte do apostrofů čísla všech účtů, které chcete spravovat a oddělte je čárkami. O kousek dále zadejte URL adresu na tabulku s nastavením. Nakonec do proměnné nastaveni vložte tolik řádků, kolik účtů chcete spravovat s těmito hodnotami oddělenými čárkou: [ID účtu, “název listu v sešitě nastavení”, “id tabulky personalizátorů”, merchant ID pro daný účet, „email“]
  3. Odtud je nastavení podobné jako pro jeden účet, propojte tedy skript s Merchant centrem a potvrďte všechny autorizace (krok 3).
  4. Proveďte kroky 4-8 pro každý účet zvlášť, pak bude skript nastavený!

Skripty ke stažení

Pro jeden účet s napojením na Merchant Centrum

Pro MCC účet s napojením na Merchant Centrum

Pro jeden účet s napojením na XML feed

Pro MCC účet s napojením na XML feed

3 comments

  1. Petr Gyüre

    Dobrý den,

    chtěl bych se zeptat, jestli je běžné, že se při opětovném spuštění skriptu data v „personalizátoru“ duplikují, ale cílová RS je s malými písmeny, přestože jsem v „nastavení“ nastavil názvy RS s prvními velkými písmeny.

    Předem děkuji za Vaši odpověď.

    S pozdravem
    Petr Gyüre

    1. Ondra Švarc Post author

      Dobrý den,
      naopak je to divné, s velikostí písmen názvů kampaní a sestav skript vůbec nepracuje.
      Je divné, že po prvním spuštění se písmo nezmění, ale až po druhém. Zkuste, prosím, vymazat vše z tabulky „personalizátorů“ kromě prvního řádku (záhlaví) a spustit skript opakovaně.
      Do tabulky nastavení je potřeba dát název kampaně i sestavy přesně tak, jak je v adwords. Včetně velikosti písmen a speciálních znaků.

      Dejte mi vědět.
      Díky, Ondra.

  2. Ondra Švarc Post author

    Úpravy:
    – Vyhledávání podle Brandu
    – Nastavení minimální ceny pro alerty
    – Lepší počítání počtu produktů
    – Počítá se i s akční cenou

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *